Hongkong (2)

Nu alweer een berichtje? Ja. Ik ben namelijk over 24 uur (als je de tijdverschillen niet meetelt) alweer in Nederland. Hongkong!

De 1ste dag Hongkong. Met de tijdloze Starferry zijn we naar Hongkong Central gegaan. Met de ferry doe je er maar 3 minuten over en het kost $1,70, dat is ongeveer 14 eurocent. Heel slim gedaan, kom je van de boot af en loop je naar het stadcentrum loop je binnendoor een winkel centrum met alleen maar Armani winkels (Armani geurtjes, Armani bloemen, Armani pakken, Armani Jeans enz). Buiten kom je langs merken zoals Louie Vuiton, Yves St.Laurent, Chanel, Prada en al die duurdere merken. Voor de rest is Hongkong central niet zo duur. Eigenlijk helemaal niet. Nike is in vergelijking met in Nederland echt goedkoop. Ook voor schoenen moet je hier zijn, ze gaan niet hoger dan $1000,- (80 euro), en dan heb je het over de exclusieve dure schoenen. Zelf heb ik 1 paas schoenen gekocht die in de aanbieding waren, 30 euro kostte het. Voor een hapje gingen we natuurlijk naar de McDonalds. De prijzen lijken in HKD veel, maar als je omrekent heb je een Big Mac menu voor een euro of 2. Helaas was de MacChicken niet helemaal goed gebakken, ik had roze vlees. De frietjes waren gelukkig net zo lekker als die in Australie en Nederland. Na wat rondjes in het centrum gingen we met de metro naar de wijk Causeway bay. Daar hadden we wat over gelezen, leuk en groot winkelcentrum, maar niet echt super. Wat ze wel hadden waren de CD/DVD/CDV winkels. Ik moest er ook nog even kennis mee maken, maar hier in Hongkong is het heel populair, film op een cd. Voor een nieuwe film die net uit is betaal je rond de 4 euro, oudere films kosten rond de 1,5 euro. Wat ook heel populair schijnt te zijn, zijn de gedroogde zeevruchten. Heel veel winkels stallen ze buiten uit, en er komt echt een flinke stank van af. Als we er lang lopen, zie ik nooit klanten binnen, maar toch zijn de winkels er. Overigens, als een winkel of gebouw verbouwd word en het in 'de stijgers' staat, dan gebruiken ze geen echte stijgers maar bamboe! En datg niet alleen bij goedkopere winkels, maar ook Nike, Adidas en het gebouw van Calvin Klein worden ermee ondersteund. En dan even terug naar het hotel voor wat rust. Het weer is namelijk qua temperatuur lekker, rond de 26 graden, maar het is zo benauwd! Iedere keer als ik in mijn tas moet zijn probeer ik zo te staan dat niemand mijn letterlijk natte rug ziet. In het hotel aangekomen kregen we de sleutel voor de nieuwe kamer. Een niet zo dure maar wel grotere! De bedden slapen even goed gelukkig, dat we geen flatscreen en dvd speler hebben.... Dat is gelukkig maar voor een paar dagen. Voor het avond eten zijn we naar Frank zijn favoriete plek gegaan, het Hard Rock Cafe. Gek genoeg leek deze een beetje te zijn verborgen in vergelijking met andere HRC's, maar binnen is het net zo groot. Ook hier waren de prijzen lekker laag. Toen ik een burger bestelde vroeg de serveerster hoe ik mijn burger gebakken wilde hebben. Nog nooit is dat aan mij gevraagd (dat doen ze niet bij de mac) en omdat Frank de zijne medium bestelde deed ik dat ook maar. Helaas betekend medium roze, en dat wil ik totaal niet zien als ik in een hamburger kijk. Het toetje was wel super lekker. Op straat zijn overdag al veel pakistanen, maar in de avond staan ze op iedere hoek. Ze spreken je aan, en als je alleen al kijkt word je lastig gevallen om naar een goedkope tailor te gaan. Ook word op straat veel voetmassages aangeboden. Vreemd genoeg gebruikt iedereen dezelfde afbeeldingen op de flyers...

Eindelijk lekker uitslapen (tot 10 uur op bed blijven liggen). De winkels gaan namelijk pas rond een uur of half 10 / 11 uur open. Ze blijven dan ook wel lang open, tot ongeveer 10 uur (en dan doen ze in Nederland moeilijk om de openingstijden van cafes...). Met de trein zijn we naar Disney gegaan. Helaas scheen de zon niet, het was net zo bewolkt als de vorige dag, maar er kwam geen regen naar beneden. Het laatste station naar Disney moet je overstappen op de Disney trein. Deze trein heeft mickey vormige ramen, sterren op het plafond, disney beeldjes en fijne banken. De entree was maar 24 euro, het is dan wel de kleinste Disney die er is, maar toch. Ik zal niet alles opnoemen wat Disney Land Hongkong heeft, maar het mooiste vond ik de 3D film. Het was een leuk verhaaltje waar de meeste Disney personages in voor kwamen en net zoals andere 3D films krijg je af en toe water en lucht in je gezicht gespoten. Maar bij deze rook je op een gegeven moment appeltaart, dat even later in beeld kwam. Voor een dagje Disney heb ik ongeveer 55 euro besteed. Dat inclusief entree, t-shirt en maaltijd. Toen we op de weg terug naar het hotel een andere straat in liepen kwamen we in Temple Street, waar de kraampjes klaarstonden om die avond weer vele locals en touristen te ontvangen. Even in het hotel op bed liggen en dan weer naar buiten voor het avondeten. Op de weg naar nergens kwamen we een mega cd winkel tegen (die ook in Australie zit). Ook hier waren de films goedkoop, maar ook de cd's. Gewoon origineel betaal je voor een nieuwe 8 euro. Ik ben dan ook alle bakken afgegaan maar heb me ingehouden. 1,5 uur later waren we nog steeds in de cd winkel. Toen beseften we dat het maar tijd werd om verder te gaan. We liepen naar de Avenue Of Stars (de Hongkong versie van de Walk Of Fame) wat mooi ligt naast het water met uitzicht op Hongkong Central (wij zitten in Kowloon). Zonder avond eten (waar we ook geen zin in hadden) gingen we naar bed.

Met de trein gingen we naar Tung Chung, om daar met de kabelbaan naar het grootste buiten boeddha beeld ter wereld te gaan. Het beeld is (met betonnen blok) 36 meter hoog en is alleen bereikbaar via de trap die 246 tredes telt. Ondanks dat we, en het beeld, in de wolken bevonden (door de hoogte) was het zicht toch goed. Rond de boeddha kun je gewoon rond lopen zonder te betalen, wel zijn donaties meer dan welkom. De chinezen die komen bidden, geven wat geld, bidden, geven wat geld enz. Om in de boeddha te komen moet je wel betalen, maar dat stelt niets voor (het bedrag). Binnen zijn wat hele oude geschriften en wat beelden die volgens mij meer waard zijn dan dat je je voorstelt. Tegenover de boeddha bevind zich de tempel. Daar zijn we ook nog even naar binnen gelopen, maar daar heb ik geen foto's gemaakt, uit principe. Voor de tempel steekt men wierook aan als ritueel. Ik heb ergens gelezen dat je er altijd 3 opsteekt, voor het verleden, heden en de toekomst. Nu weet ik alleen niet meer waarom. Maar goed, ter plekke hebben Frank en ik ieder 3 hele mooie grote wierookstokken gekocht. Deze hebben we aangestoken en bij de rest van de brandende wierooken gezet. Volgens mij doen niet veel blanken dit, want we kregen wat positieve blikken van chinese ouderen. Toen gingen we wat eten bij het touristisch dorpje wat eraan ligt, en daarna gingen Frank en ik uit nieuwschierigheid onze hand laten lezen. De man kon wel wat engels, maar ik heb het niet allemaal meteen kunnen verstaan. Wat meneer over mij kon vertellen aan de hand van mijn palmen. Mijn levenslijn is lang. Mijn intiligentie lijn is niet zo lang, maar ik ben wel een eerlijk persoon. Qua gezondheid zal ik nooit echt ziek worden, alleen af en toe verkouden. Ik krijg veel en word goed gesteund door vrienden/familie. 2009 word een goed jaar. Dit is natuurlijk makkelijk te vertellen maar toen kwam het leuke. In 30-50 jaar ben ik financieel heel rijk. Ik ben sprekend heel goed in het zaken leven. Voor geluk moet ik naar Australie, Hongkong en Tailand. En dan het leukste: eind september '08 krijg ik een vriendin. Ik moest wel lachen toen ik dat allemaal hoorden. Maar toen dezelfde man tegen Frank zei dat hij een hard werkende man is, verloor ik mijn geloof in hem. Voor het avondeten gingen we naar de Orange Tree, een hollands restaurant wat ik had gelezen in de Lonely Planet. Om daar te komen ging je via roltrappen (die de langste rolstrappen ter wereld vormen((800m))). Helaas was de kaart niet veel soeps en besloten we naar een andere tent te gaan. We kwamen lang een leuke tent en daar gingen we kip tortilla's eten. Heel leuk en totaal onverwacht, je kreeg de inhoud van de tortilla nog op een oven hete bord naast je.

De laatste dag Hongkong, wat doe je dan. We hadden het qua cultuur toch wel gezien. Omdat ik dacht dat de electronica hier ook zo goedkoop was gingen we naar de wijk Mong Kok. Daar heb ik wel wat mooie mobieltjes gezien maar toch besloten om er geen te kopen. Het is hier dan wel goedkoper, maar er komen nog kosten bij om de simkaart van europa te pakken en je hebt simpelweg geen garantie.. En als dan een telefoon van 350 euro het opeens niet doet dan is dat goed weggegooid geld. Wel hebben Frank en ik ieder een gekleurde Xbox360 controller gekocht, die zijn hier zeker de helft goedkoper. Daarna gingen we nog naar de (ladies) market. Ontzettend veel kraampjes staan er op de weg en er waren te veel mensen. Mijn jacht naar souveniers was gelukt, alleen was ik vergeten (echt zo zo zo! stom) om af te pingelen. Achteraf bleek dat ik toch zeker hetzelfde voor de helft minder had kunnen krijgen (toch weer wan euro tientjes). Omdat we te lui waren om terug te lopen gingen met met de tram naar het hotel. Daar onze spullen afgegooid en toen weer naar de Avenue of Stars, alleen nu overdag. Daarna gingen we op het internet, waar ik aan dit verhaal begon. Zonder erg was het opeens 8 uur, de Symphony Of Lights begon en dat hadden we alle dagen al gemist. De Symphony Of Lights is overigens een lichten spektakel dat in het Guinnes Book Of Records staat als grootste buiten lichtspektakel ter wereld. Wij snel uitloggen en rennen. Het is recht voor de deur van het internet cafe. We zagen dat het al begonnen was, maar om het nog beter te kunnen zien zochten we naar een mooie plek om te staan en grepen naar onze camera's. Op dat moment gingen de lichten uit en werd er omgeroepen 'thank you for watching Symphony Of Lights'. Echt jammer, maar we hebben toch net een beetje laser lichten kunnen zien. En nu weer in het internet cafe. Alle foto's staan online en het verhaal is af. Ook mijn reis. Morgen ochtend vliegen we namelijk om 07.35 (plaatselijke tijd) naar Londen. Daar komen we na 13 uur vliegen aan. Dan nog 2 uur wachten en dan een uurtje naar Amsterdam. We komen mooi om 18.05 aan. Dan even bij pap, mam en de zusjes wat bij praten en dan met vrienden wat 'gemiste' tijd inhalen, heerlijk.

Reacties

Reacties

Jaap

Goeie reis! See you soon!

Groeten Jaap

leroy

tot morgen avond haha ...blij jullie weer te zien gr lee

Bart

Hey Jurgen,

mooie verhalen, ben benieuwd naar de bijbehorende anekdotes. Spreek je snel!

Groeten,
Bart

Ronnie

Heey Jurgen!!

zie je morgenavond weer :D

heb der zin in!!

leuk verhaal trouwens en hele leuke foto's!!

p.s. vette race wagen heb je ;) :P

groetjes Ronnie

Jeroen C.

See u tomorow...

heb er zin in jonge.. jullie weer te zien..

fijne en veilige reis
kusje jeroen

ANS

moole fotos en goed verhaal en hongkong was dus een goele keus. hele goele rels samen en tot straks.

groetjes ans

mama

ha ketelbinkie
k ben heel benieuwd naar je vriendinnetje, lijkt me gezellig maar ik moet dus nog een paar maandjes wachten. heerlijk dat je weer thuis komt volgens mij heb ik je toch een beetje gemist.
tot zo

Lisanne

spannend! ben benieuwd hoe jullie het hier weer vinden. Hoop dat je nu een beetje lekker in het vliegtuig zit. En ook vraag ik me af of er nu veel hongkongnezen :P zo'n mondkapje weer voorhebben.

Tot zo!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!