Queenstown

Nog maar 5 dagen geleden was mijn laatste berichtje, maar we maken zoveel leuks mee in het geweldige Nieuw Zeeland dat ik gewoon weer wat typ.

We waren in Wellington, noord eiland. Al vroeg reden we naar de ferry om naar Picton, het zuider eiland te gaan. We hadden niet geboekt maar dat was niet nodig, we konden vlak voor het inchecken van de auto's nog een enkeltje doen. Het bedrag was meer dan we dachten ($359,-) maar hadden het net op zak, van die credit card word ik nu al een beetje moe. De ferry was echt mega groot, 2 verdiepingen voor auto's en dan nog 2 verdiepingen zitplaatsen. Get was vroeg en hadden nog niets gegeten, gelukkig hadden ze een food corner met allemaal lekkere broodjes en drankjes. We hadden nog maar net ons ontbijt op of we werden al omgeroepen om te melden bij de kapitein. Wij komen aan, een telefoontje voor ons van het kantoortje aan wal. De mevrouw had het geld kistje nageteld en kwam $100,- tekort en dat moesten wij nog betalen. Lisanne had haar aan de telefoon dus ik weet niet precies hoe het is gegaan, maar het sloeg nergens op. Op een gegeven moment betrok ze Frank erbij dat hij zijn portomonee open had gedaan maar daar niets mee deed. Wij opgehangen, en toen vroeg de kapitein: 'wat nu?'. Wij vertelde alle 3 heel eerlijk dat we het volle bedrag hadden gegeven en Lisanne stond vol overtuiging met tranen in haar ogen, wat de kapitein raakte. We moesten even wachten en werden vanzelf weer geroepen. 10 minuten later kwam de kapitein met een big smile. 'Both parties are happy' zei hij. Wij helemaal verbaast. Lachend vertelde de kapitein ons dat de mevrouw zo boos werd aan de telefoon met hem, dat ze de telefoon zo hard probeerde op te gooien, dat die van de tafel viel, en toen $100,- op de grond zag liggen. Als excuses kregen we $20,- aan waardebonnen waarvan we lekker wat drinken en tosti's hebben gekocht. De tocht duurde 3 uur. Eenmaal op land snel nog wat kilometers gemaakt en gestopt bij A1 Motel/Caravan park te Kaikoura, wat meer een achtertuin was.

Vroeg op en rijden. We kwamen in Christchurch. Het is geen leuke stad, het doet me niet zo veel. We waren daar (alle 3) naar de kapper gegaan. Wel een goede natuurlijk want de standaard kapper hier is echt heel slecht. Nu we ieder een leuke kop hadden konden we weer verder. Helaas werkte de auto niet mee. Lisanne had namelijk de lampen aan laten staan en nu was de accu leeg. Eerst wat mensen op de parkeerplaats vragen of ze start kabels hadden, maar geen geluk. Nu zijn we verzekerd en Jucy Rentals zit bij de AA (de ANWB). Ik bellen met een telefoon van het kantoortje. Allereerst krijg ik te horen dat als ze moeten komen, we $85,- moeten betalen, dat vind ik onzin. Ik bel Jucy. Daar krijg ik te horen dat voor zo'n gevallen we inderdaad moeten betalen. Dan maar niet. Opeens komt 1 van de 2 vrouwtjes uit het kantoortje en pakt zelf startkabels en haar auto: we waren gered. Nog even doorgereden naar Raikaia waar we in het mooie en goedkopere Raikaia River Holiday Park overnachtten.

Niet ver rijden en we kwamen bij Lake Tekapo. Door een mineraal wat van de rotsen af is gekomen in de loop der jaren is het water melk/blauw van kleur. Hier moesten we even wat foto's maken, helaas, hoe dichter bij we kwamen hoe minder het leek. Een aantal kilometers verder was een zalm kwekerij. Voor een klein bedrag kregen we ieder een bakje met voer en mochten we zelf de zalm voeren. Heel speciaal was het niet, wel was het leuk om af en toe opeens een zalm te zien springen. En weer rijden, rijden en rijden. Zo kwamen we bij Mount Cook, de hoogste berg van Australiasien (of zoiets). In het café van het hotel hadden we een mooi uitzicht en het was gratis warme chocomel bijvullen; daar zaten we goed. Maar te lang konden we niet blijven, want we hebben hier in Nieuw Zeeland maar een paar dagen dus we moesten door. In het plaatsje Twizel zaten we in het Alpine Tourist Park.

Vroeg op; al dagen keken we uit naar deze dag. We wilden gaan Skydiven en in Wanaka is de plaats om dat te doen in Nieuw Zeeland. Het weer was mooi en om half 12 moesten we ons melden. Je kunt vanaf 12.000 ft of 15.000 ft springen. Omdat we ook een dvd en foto's van ons avondtuur wilden hebben kozen we voor 12.000 ft (3650 meter) om toch nog een beetje rekening te houden met ons budget. Mijn camera man was Nederlands, wat heel gemakkelijk was om wat dingen te vragen. Voor ik het wist zaten we met z'n 9en (ieder een camera man) in het krappe vliegtuigje hoog in de lucht. Ik mocht als eerst! De deur ging open en ik had er echt helemaal zin in. Ik moest in positie liggen en toen gingen we! 45 seconden val je, en dan gaat de paraschut open. Het was echt helemaal super om zo te 'vallen'. Het was koud, snel en de adrenaline giert door je lijf. Helaas stonden we weer net zo snel aan de grond, maar het was echt iets om niet te vergeten. Gelukkig heb ik het dan ook op dvd. Slecht anderhalf uur rijden en we waren in Queenstown. Deze stad voelde helemaal goed; gezellig, klein.... Het was helaas al wat laat dus meteen naar het restaurant FiNZ. Dat Geert en Rene het een friettent noemen, kon ik niet zien aan de decoratie, personeel en prijzen. Ook het eten was helemaal top.

Vroeg werden we vanochtend wakker op Lakeview Holiday Park te Queenstown. Dat we slechts enkele straten verwijdert zijn van het centrum oke, maar dat is geen reden om een absurt hoge prijs te vragen voor een nacht. Onze Van paste precies op onze plaats, geen ruimte extra. We deden gister dan ook meteen het gordijn omlaag om niet met de buurman mee te kunnen lezen. Ook de douches waren verschrikkelijk. Het was wel schoongemaakt, maar het water spoelde niet helemaal goed weg, ook moest je nog een dollar betalen voor warm water voor 8 minuten. Uit frustratie hebben we alle 3 dan ook voor vertrek een enquete ingevuld en al onze klachten opgeschreven. En nu, nu zitten we in het grote internet café in Queenstown. Zo dadelijk lopen we nog een rondje en dan kunnen we weer de weg op. We moeten wel zo snel zijn, want we hebben nog maar een dag of 6. Ik denk weld at ik graag terug ga naar hier, de prijzen zijn goedkoop (als je omrekent), de natuur is mooi en het voelt gewoon goed.

Jeroen C.

zoww.

gaaf dat jullie het daar zo nar je zin hebben.
en ook al zon stoere sprong gemaakt :D

echt heel mooi. ben benieuwd uiteraard naar de dvd.
nog heel veel plezier daar.

mijn dag is in ieder geval goed begonnen zo om te weten dat jullie je daar prima vermaken.

Gr Jeroen

Dorea

Heeeeeeeeeeeerlijk. Zo vrij als een vogel.
En wat een prachtige plaatjes levert het op.

Enjoy...............

Oma

hoi stoere bink geweldig wat jullie allemaal doen en beleven ,en je weet het zo goed te verwoorden dat we het ons zo duidelijk kunnen voorstellen ,in gedachten zien we jullie bezig en reizen we mee ,de reis van je leven ,hier gaat alles heel rustig weinig nieuws nog te vertellen maar dat hoor je wel weer bij Geert ,veel liefs weer van Opa en Oma.

Rianne

Super zeg, heerlijk lijkt me dat. Geweldig dat jullie dit hebben gedaan!!!

leroy

ey kerel ....al die verhalen echt vet...wil graag een keer daarheen hah...maar die duik is wel zo vet man.

maar echt relaxd dat jullie hetdaar zo goed hebben. nou bij het hart is het ook nog steeds goed dus . nou spreek je later gr le

Geert

Ha die Jurgen, aussum men, eindelijk jouw site ook bekeken, en jonge wat een gave foto's en een geweldige ervaring.
Wederom erg zitten genieten van jullie wooooooooooow-ervaring. Om nooit te vergeten, en wat heerlijk dat jullie ook zo van Nieuw Zeeland genieten. Rene en ik vonden het ook al zo fantastisch, het is met geen ander land te vergelijken. Jammer voor "ons" europianen dat het zover weg is, maar jah anders zou het daar ook wel drukker zijn en minder speciaal. Ben benieuwd of jullie ook nog naar de gletsjer gaan???? Wij wachten in ieder geval met spanning op jullie verhalen, we zullen zorgen dat er een lekker bordje friet "alla fiNZ" voor jullie klaar zal staan!!!
See you thursday, a big hug
from uncle Rene and Geert

Jaap

Hoe vet is dat! Super dat jullie het zo goed naar jullie zin hebben. Zoals de rest eigenlijk ook al zegt, hier gaat alles gewoon z'n gangetje. Kijk uit naar het volgende bericht.

Groeten Jaap

Maartje

Jelly J. !!!!!!!!!!!!!!!!

De bom jongen!! Echt gaaf!! Jullie maken het toch maar mooi mee allemaal! Super!

En dat geld op de veerpont lijkt wel een broodje aap verhaal!! Hahahaha!

Ben benieuwd naar je volgende verhalen!!

Kusss,

Maart